nattfunderingar

Varför utgår val från det vi kanske vill kalla "regler" ? Enligt mig är det i stort sätt bara oskriva regler som säger hur man bör vara för att inte märkta ut sig eller vara mer än någon annan. Jag tycker det är så otroligt onödigt och nedvärderande.

Egentligen är jag en ganska blyg person men under min uppväxt blev jag tvungen att lära mig att inte vara det och det är anledningen till varför jag inte är det idag. Jag har i stort sett mer eller mindre aldrig haft några regler så jag har gjort lite vad jag trott vart rätt. Det har aldrig vart någon som förklarat för mig hur man ska vara. Jag har tagit beslutet som kännts rätt just då. Ibland har jag bara gjort utan att tänka. Jag gör saker hela tiden, som jag både tror och vet att många av mina vänner och personer i min omgivning inte skulle göra. Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag hört "Malin, du är galen! Hur vågar du?" Folk blir chokade när jag kommer för berättar något. Och jag ställer mig frågan nu, Varför? Jo, vi är vana att vi måste vara på ett visst sätt, vi ska aldrig ta för mycket plats eller utmärka oss för mycket. Att ta kontakt med folk på ett spontant sätt (ni som känner mig vet hur jag menar) är förbjudet. Speciellt om man är tjej. Då är det killen som ska ta det första steget? Eller hur? Nej, aldrig. Vi ska göra precis som vi känner utan att vi ska behöva påverkas av dom där små gnagarna i huvudet. Det är bara att göra. Jag brukar alltid utgå ifrån vad det värsta är som kan hända. Nästan alltid kommer jag fram till att det inte finns något att vara rädd för. Det är bara att köra som jag brukar säga!

Det finns en sak till jag funderat väldigt mycket på - allting som är tabubelagt när det handlar om kärlek. Alla tycker nog att vi ska få tillåtas att bli förälskade i vem vi vill, utan att någon ska lägga sig i. Men är det så? På samma sätt där finns det dom där "reglerna" som jag hatar som vi tydligen ska leva efter. Åldern spelar tydligen en väldigt viktig roll nuförtiden. Speciellt om det är en stor ålderskillnad. Varför? Jag säger inte att det är okej att en 15 åring blir tillsmmans med en 40 åring. Men kärlek och ålder hänger inte ihop för fem öre, inte i mina ögon. En kille som har vart med yngre tjej anses nog ofta som ett äckel, pedofil, snuskgubbe och allt vad man kallar dom. Men är ni så säkra på att det handlar om något sådant? En ålder säger ingenting om personligheten eller hur mogen man är som person.Konsekvenserna av det här blir faktiskt att vi stoppar undan känslorna, vi glömmer bort dom för att inte erkänna för oss själva att vi faktiskt har känslor som "inte är tillåtet". Jag tycker man ska öppna ögonen, sluta tabubeläga saker som inte behövs tabubelägas och framförallt - våga älska den du älskar. Ingen kan ta det ifrån dig!

ÄLSKA MER

Kommentarer
Postat av: I.

kloka du :)

jag är iallafall på din sida, alltid!

2009-06-15 @ 01:28:40
URL: http://idaagillegard.blogg.se/
Postat av: Jenny

Mycket bra skrivet Malin!

2009-06-15 @ 16:52:41
URL: http://urjennysperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0